|
|
||
Horsens Folkeblad 25. marts 2014 om udstillingen i Galleri Brænderigrården, Horsens Kunstavisen maj 2014 Katalog (PDF-fil) til udstilling: Gallery Brænderigården, Solo Exhibition, "On The Egde Of Reality", Horsens, 27 March - 26 April, 2014 Ingerlise Vikne kalder sine billeder for ”Characters”. I sine billeder opererer Ingerlise Vikne med begge
betydninger. Lynhurtigt efter denne erkendelse dukker den anden
betydning af ”karakter” op. Eller rettere: den har været der
hele tiden. Og her, lige præcis her, er det, at der – ikke
for første gang i kunsthistorien – ligger en markant forskel
i den måde, beskueren opfatter billederne på og den
måde, Ingerlise Vikne opfatter dem på. Problemet med Ingerlise Viknes billeder er, at hun ikke selv opfatter dem som triste. Tværtimod ser hun figurens isolation som noget positivt. Som den velgørende evne det er at kunne hvile i sig selv. I stilhed. Lidt groft sagt vil en sådan person i Danmark og Sverige øjeblikkeligt blive diagnosticeret som værende ude af stand til at have sociale relationer, få en sagsbehandler, vejleder og psykolog og, hvis terapi ikke er nok, blive medicineret efter alle kunstens regler. Nu er Ingerlise Vikne imidlertid nordmand, og hun fortæller, hvordan man i Norge, især ude i bygderne, lader folk være de originaler, de nu en gang er. Og oven i købet tænker på dem, snakker om dem og snakker med dem som noget positivt. Hvad er det så, vi ser, når betragter Ingerlise Viknes karakterer? Det første, man lægger til, er baggrunden. I de fleste portrætter og selvportætter er baggrunden neutral. Der kan være objekter, remedier og symboler, der skal fortælle noget om den portrætteres personlighed og sociale eller historiske position, men ellers skal baggrunden gøre så lidt opmærksom på sig selv som muligt. Anderledes med Ingerlise Viknes billeder. Helt anderledes. Her smelter baggrunden og det, det hele drejer sig om, personen, sammen. Bliver til ét. Maleteknisk, derved at penselføringen er den samme. Koloristisk, derved at farven på personen i billedet hverken er i større eller mindre fokus end farven i resten af kompositionen. Denne sammensmeltning af person og baggrund fortæller alt om Ingerlise Viknes kunstneriske intentioner. Javist, hun sætter sig selv i fokus, men kun for at fortælle, at hendes ego, hendes jeg, kun er en del af en større helhed, som man alt efter temperament kan kalde naturen, jorden eller altet. En overbevisning, der hverken gør personen på billedet lykkelig eller ulykkelig, men blot konstaterer, at det er på den måde, hun opfatter verdens sammenhæng. Når vi som beskuere skiftevis kan opfatte denne person som melankolsk og indadvendt eller glad og måske ligefrem ekstatisk, er det således i høj grad, vores egne følelser, vi projicerer over på billederne. Billederne er, som de er: intense, ekspressive, nærværende, insisterende. Det er uden tvivl billedernes intensitet, der gør dem så fascinerende. Vi bliver suget ind i dem på en næsten fysisk måde. At de ikke giver deres hemmeligheder fra sig, er kun godt. Hvor befriende at kunne lade sin konstant analyserende hjerne hvile lidt og i stedet stole på sine følelser og instinkter. Måske vi endda kan opdage originalen i os selv. Noget, Ingerlise Vikne uden tvivl vil sætte pris på.
ARTIKEL FRAMAGASINET KUNST NORGE, februar 2013 - klik på billede for at læse artiklen
ARTIKKEL FRA ILLUM
The introverted human being Written by chief editor Tom Jørgensen,
at the Danish Art paper called Kunstavisen, about the exhibition
“Do not disturb, don’t even think about it! “ by artist IngerliseVikne,
IV During the medieval ages there was a different, firm attitude against being inwards, or introverted as it is called in psychological circles. Melancholy was a sin on the same level as Greed, prostitution and blasphemy, and was described in murals as well as Albrecht Dürer’s famous etching from 1514 Ingerlise Vikne takes up this exact human flaw with her series of fifteen paintings, titled: “Do Not Disturb (don’t even think about it)”, which is a comment on what we today would call; being oneself enough. Ingerlise Vikne is using the human body to express the self-sufficiency that for some reason, seems to be a tendency of today. There is nothing naturalistic about Ingerlise Vikne’s human figures’ twisting and turning in expressional and disproportional ways on the canvas. It has a touch of Gustav Klimt and Egon Schiele, who is probably the artist’s greatest sources of inspiration. The Figures’ loose-jointed and hectic movements, combined with the almost claustrophobic room in which are situated, point towards feelings such as loneliness, impotence and existential anxiety. Feelings that contribute to further isolating these lost human souls, who are not selfish because they enjoy to be so, but simply because they can’t deal with demands of the outside world, and are therefore stalled in their own little universe. In other words, Ingerlise Vikne is dealing with a deeply humanistic art. An art, and some paintings that seek to touch us, engage us and hold a mirror in front of us, so we become capable of dealing with the very problem. The dimensions of the painting, the claustrophobic effects they have, and the tender, almost frightening colours all have an almost physical effect on us. It becomes painful to look at some of the paintings. Something that is only enforced by the familiarity, either from ourselves or from someone close to us, of living in a bubble. As a comment on society, Ingerlise Vikne also deals out a refreshing slap in the face on the armour of self-sufficiency, the mask of inapproachability and the Oratorical effect of the Darwinist manner of being oneself enough, which apparently is the watchword of the decade. With her paintings Ingerlise Vikne grants the human
body the renaissance it needed as an artistic motif. Not in a
nostalgic and recurrent manner, but by, with great empathy, questioning
relevant subjects of today.
The Danish art magazine ”Kunstavisen”, September
2006 |
|
||