Artist Portrait, Kunstavisen 2016
https://www.youtube.com/watch?v=db9plquJbVs
The English version
https://www.youtube.com/watch?v=VGNyp3Ei7vk
Opdagelsesrejse i en frydefuld ørken
/ In A Desert Of Joy
Horsens Folkeblad 16. januar 2016 - link til artklen i
Pdf-format: Horsens
Folkeblad
Ingerlise Vikne vil have os til at forglemme os selv
Af Christian Rimestad
Jeg har altid holdt meget af at passe mig selv. Helt fra jeg var
lille, ville jeg gerne være alene - og gerne ude i naturen.
Hvis jeg havde været barn i dag, var jeg nok blevet sendt
til psykolog. Ingerlise Vikne smiler, mens hun fortæller.
Om at trives bedst alene i et atelier på en djurslandsk udmark.
Om at gå ind i sig selv. Og om, hvordan det hele kommer til
udtryk i de malerier, hun fra på onsdag udstiller i Galleri
Brænderigården, Søndergade 41 i Horsens. Den
besøgende bliver mødt af en række børneansigter.
Øjnene kigger direkte - og alligevel ikke, for der er hos
de fleste af dem også noget fjernt og eftertænksomt
i blikket. Ind til de uberørte følelser Et af malerierne
bærer meget rammende titlen ”Stargazer” - stjernekigger. For
sådan er disse børn. Som en slags beboere fra en anden
galakse. Hvis det da er børn. For i et af lærrederne
er ansigterne klart dukker.
54-årige Ingerlise Vikne har sat den samlende titel ”In a
Desert of Joy” på udstillingen. Umiddelbart lidt af en modsigelse,
for kan det være frydefuldt at opholde sig i en ørken?
- Jo, siger hun, for det er det, der fascinerer mig: Hvordan man
kan forsvinde ind i sig selv. Ind til en stilstand, hvor der ikke
er forventninger eller forpligtelser. Derinde, hvor man kan gå
på opdagelse i uberørte følelser. Dér,
hvor intetheden - ørkenen - kan være en fornøjelse.
Og så er vi tilbage ved det med at være alene. Som en
modsætning til et samfund, der hele tiden kræver vores
opmærksomhed. Som for
venter, at vi er på, symboliseret ved vores stirren ned i
mobilen, mens vi venter på den næste Facebook-besked
eller et nyt Instagram-foto. Ind i maleriet - og væk Det er
dén tilværelse, Vikne med sine malerier vil sætte
spørgsmålstegn ved. Hun vil gerne, at vi måske
i bare nogle få sekunder bliver forført og glemmer
alt om effektivitet og organisering. - Det er derfor, jeg bruger
børnene som motiver, for de hviler mere i sig selv og giver
nemmere slip på kontrollen, siger den norskfødte kunstner
og fortsætter med at forklare, hvorfor mange af børnene
ikke har arme og hænder:
- For med hænderne kommer gøremål og effektivitet.
Og helt tilsigtet skal vi vakle mellem børn og dukker. -
Det kan virke lidt skræmmende med børnene, og nogle
tænker måske på flygtninge og kriser. Dukkerne
er mere neutrale og nemmere at acceptere, siger hun. Så nu
står børnene/dukkerne dér i Ingerlise Viknes
malerier og inviterer os til at forglemme os selv og opleve en ørken
af fryd. Og måske følge Ingerlise Vikne, når
hun siger: - Jeg læste engang om en japansk maler, som gik
ind i sit maleri og blev væk. Sådan drømmer jeg
om også at kunne gøre.
Katalog
2016 Brænderigården, Horsens
Fra kanten af virkeligheden
Tirsdag 25. marts 2014 Horsens Folkeblad - link til artiklen
i pdf-format: Horsens
Folkeblad
Af Chr. Rimestad
Ingerlise Vikne melder sig gerne blandt dem, der går langt
uden om ”X Factor”. Hvormed også er sagt, at de malerier,
hun fra på torsdag udstiller hos Galleri Brænderigården
i Horsens, handler om lige det modsatte. - Jeg har meldt mig ud
for længe siden, siger hun om et samfund, hvor det hele tiden
handler om at være på. Tidens ”se mig, hør mig”
kan hun slet ikke med. - Alt det her med, at vi hele tiden skal
bekræftes af andre. For vi taber os selv i denne evindelige
flugt fra, hvem vi egentlig er, mener hun. Norges store landskaber
Så figurerne i hendes malerier har taget en pause. De befinder
sig, som udstillingens titel siger, ”på kanten af virkeligheden”.
Og de skal minde os om det, også vi har behov for: nu og da
at trække os tilbage både fysisk og psykisk. Ingerlise
Vikne bor på Djursland, men er norsk af fødsel. Hun
voksede op i de store landskaber deroppe og var, siger hun, meget
alene. Det har præget hende og dermed også hendes kunst.
- Nogle mener, jeg må være blevet mishandlet i min barndom,
siger hun med et smil.
For sådan kan man godt læse de små mennesker,
der befolker hendes lærreder. Måske børn, måske
voksne. Fjerne i blikket er de, nogle lidt bekymrede, andre helt
væk og med ryggen til. Placeret i omgivelser, der ikke umiddelbart
lader sig stedfæste. Alt er det skabt helt bevidst fra Ingerlise
Viknes side. For de små skikkelser har valgt deres eget selskab.
De har trukket sig tilbage som en stille protest mod tidens krav
om hele tiden at være på. I stedet glor mange af dem
bare ud i luften. Faldet i staver over øjeblikket og ingenting.
Pausefiskene Når Ingerlise Vikne skal forklare tankerne bag
malerierne, henviser hun bl.a. til forlængst svundne tiders
tvpausefisk. Dengang, da Danmarks eneste tv-kanal lod kameraet hvile
på et akvarium med dovent svømmende fisk, når
der var pause eller teknisk uheld. Og fiskene fik freden til at
sænke sig i de danske hjem. - Vi kunne godt bruge de pausefisk
igen, siger hun og ønsker sig børn, hvis liv ikke
er organiseret 24-7, men som har tid til at kede sig og - som figurerne
på malerierne - til at lade øjnene blive fjerne og
fortabe sig i bare deres eget selskab. - Det er dén fornemmelse,
jeg gerne vil indfange, siger den norskfødte kunstner om
lærrederne på Galleri Brænderigårdens vægge.
Galleriet i gården bag Søndergade 41 holder fernisering
på torsdag kl. 17-19. Udstillingen kan ses til 26. april.
Kunstavisen maj 2014
I
rolig fordybelse - uden forstillelse, af Jesper Christophersen
Katalog
(PDF-fil) til udstilling: Gallery Brænderigården,
Solo Exhibition, "On The Egde Of Reality", Horsens, 27
March - 26 April, 2014
Ingerlise Vikne kalder sine billeder for ”Characters”.
Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten,
redaktør af Kunstavisen
På dansk vil vi sige ”karakter”, og ligesom på engelsk
kan ordet have to betydninger.
Man kan således tale om en persons karakter og dermed mene
hans/hendes moralske habitus: den samlede personlighed.
Imidlertid bruger man også ordet i en anden sammenhæng,
som når man siger: ”Han er godt nok noget af en karakter”.
I modsætning til den første betydning af ordet er man
her værdiladet. En karakter er en, der skiller sig ud fra
mængden på en som oftest positiv og beundringsværdig
måde.
I sine billeder opererer Ingerlise Vikne med begge
betydninger.
I den første, neutrale, udgave er karakteren kunstneren selv,
al den stund malerierne fungerer som selvportrætter. Ved første
øjekast er dette måske ikke lige til at få øje
på, men kigger man nærmere efter, er det umiskendeligt
Ingerlise Viknes øjne, der stirrer tilbage på os.
Lynhurtigt efter denne erkendelse dukker den anden
betydning af ”karakter” op. Eller rettere: den har været der
hele tiden.
Ansigtet på billederne brager i den grad igennem, at det suger
opmærksomheden til sig på en nærmest hypnotiserende
måde. Så intens og så voldsom er virkningen, at
man har svært ved at slippe blikket. Både ens eget og
den portrætteredes.
Og her, lige præcis her, er det, at der – ikke
for første gang i kunsthistorien – ligger en markant forskel
i den måde, beskueren opfatter billederne på og den
måde, Ingerlise Vikne opfatter dem på.
Hun fortæller selv, at publikums første reaktion som
regel er en følelse af melankoli og tristhed. Personen på
billederne, og dermed kunstneren selv, må være ked af
det, ensom, isoleret og angstfuld. Når man tænker over
det, ikke en urimelig antagelse. Kunsthistorien er fuld af eksempler
på selvportætter, hvor den portrætteredes smertefulde
og desperate blik er udtryk for en reel uligevægt, for ikke
at sige psykisk lidelse, med van Gogh som det mest oplagte eksempel.
Man skal bare huske på, at kunstneren ikke er mere uligevægtig
og ”sindssyg”, end at han/hun er i stand til at skabe en kontrolleret
og disciplineret komposition.
Problemet med Ingerlise Viknes billeder er, at hun
ikke selv opfatter dem som triste. Tværtimod ser hun figurens
isolation som noget positivt. Som den velgørende evne det
er at kunne hvile i sig selv. I stilhed. Lidt groft sagt vil en
sådan person i Danmark og Sverige øjeblikkeligt blive
diagnosticeret som værende ude af stand til at have sociale
relationer, få en sagsbehandler, vejleder og psykolog og,
hvis terapi ikke er nok, blive medicineret efter alle kunstens regler.
Nu er Ingerlise Vikne imidlertid nordmand, og hun
fortæller, hvordan man i Norge, især ude i bygderne,
lader folk være de originaler, de nu en gang er. Og oven i
købet tænker på dem, snakker om dem og snakker
med dem som noget positivt.
Hvad er det så, vi ser, når betragter
Ingerlise Viknes karakterer? Det første, man lægger
til, er baggrunden. I de fleste portrætter og selvportætter
er baggrunden neutral. Der kan være objekter, remedier og
symboler, der skal fortælle noget om den portrætteres
personlighed og sociale eller historiske position, men ellers skal
baggrunden gøre så lidt opmærksom på sig
selv som muligt.
Anderledes med Ingerlise Viknes billeder. Helt anderledes.
Her smelter baggrunden og det, det hele drejer sig om, personen,
sammen. Bliver til ét. Maleteknisk, derved at penselføringen
er den samme. Koloristisk, derved at farven på personen i
billedet hverken er i større eller mindre fokus end farven
i resten af kompositionen.
Denne sammensmeltning af person og baggrund fortæller
alt om Ingerlise Viknes kunstneriske intentioner. Javist, hun sætter
sig selv i fokus, men kun for at fortælle, at hendes ego,
hendes jeg, kun er en del af en større helhed, som man alt
efter temperament kan kalde naturen, jorden eller altet. En overbevisning,
der hverken gør personen på billedet lykkelig eller
ulykkelig, men blot konstaterer, at det er på den måde,
hun opfatter verdens sammenhæng. Når vi som beskuere
skiftevis kan opfatte denne person som melankolsk og indadvendt
eller glad og måske ligefrem ekstatisk, er det således
i høj grad, vores egne følelser, vi projicerer over
på billederne. Billederne er, som de er: intense, ekspressive,
nærværende, insisterende.
Det er uden tvivl billedernes intensitet, der gør
dem så fascinerende. Vi bliver suget ind i dem på en
næsten fysisk måde. At de ikke giver deres hemmeligheder
fra sig, er kun godt. Hvor befriende at kunne lade sin konstant
analyserende hjerne hvile lidt og i stedet stole på sine følelser
og instinkter. Måske vi endda kan opdage originalen i os selv.
Noget, Ingerlise Vikne uden tvivl vil sætte pris på.
ARTIKEL FRAMAGASINET KUNST NORGE, februar 2013 - klik
på billede for at læse artiklen
ARTIKKEL FRA ILLUM
af Lene Nyegaard 2011
Jeg traf engang en særlig dame… Hun laver skøn kunst,
som skræmmer nogle og indtager andre. Som person vil jeg mene,
at hun aldrig skræmmer, men drager. Drager fordi hun ikke
ligner alle de kloninger (inkl. mig selv) jeg kender, fordi hun
er utrolig nærværende, charmerende og fordi hendes beskrivende
ord brænder sig fast indeni og kommer til overfladen i ny
og næ. For de som ikke kender hende, hedder hun Ingerlise
Vikne. Måske hun er så speciel, fordi hun er fra Norge?
– næppe. Nok nærmere fordi hun har noget på hjerte
og småskubber til de værdier, som i virkeligheden betyder
noget og som mange af os godt ved, at vi nogle gange går på
kompromis med. Og hun sætter dejlige, simple billeder på
disse værdier.
Hun er tilhænger af pausefisk i hverdagen (altså de,
som engang blev vist i TV – og i dag er erstattet af larmende reklamer
med masser af kommercielle budskaber). Hun tør holde af det
introverte menneske, som mange i dag betragter negativt, men som
også kan tolkes som at hvile i sig selv og nogle gange turde
være ”grim og asocial”. Måske kan man derigennem være
endnu mere tilstede, når man så har lyst til at være
ekstrovert? Hun undres over at vi i dag har så travlt og skal
være så meget ”på”. At sms-afstemning, konstant
mobil tilstand og X-factor-succes er en målestok for om man
er en del af ungdommens fællesskab – og at pausefisk, joggingtøj
samt at holde mor i hånden allerede stopper så tidligt
at brugen af første mascarastrejf, øreringe og g-streng
overtager før man er konfirmeret. (Jeg husker da tydeligt,
hvor bleg og kikset jeg så ud, da jeg for første gang
fik den ”store vifte” i pandehåret med Elnett-hårspray,
kombineret med mascara på vipperne og en Lilly-model med laksefarvet
bånd til min konfirmation).
Ingerlise har fået mig til at tænke, hver gang jeg ser
på mine mest slidte støvler. De er blomstrede og med
brunt kunstfor indvendigt – og tror de kostede 150 kr. på
et gadestativ i Århus. Alligevel er de måske de vigtigste
støvler jeg nogensinde har haft… Og nu igen tænker
jeg på det, da de faktisk er så ødelagte at de
bør smides ud. Men kan jeg nænne det, når de
nu er så vigtige? Kan de mon erstattes?
Grunden til dette særlige ”støvle-forhold” opstod under
en fernisering på Ingerlises udstilling ”Pausepictures”, hvor
vi talte om min lille søn. Vi talte om, at han knap kunne
gå og alligevel møffede ud og hentede mine blomstrede
støvler i garderoben hver gang vi skulle ud. Han valgte altid
dem, sjovt nok! Jeg nævnte at det nok var fordi, det var de
støvler jeg altid har haft på under barslen, når
vi gik ture og legede udenfor. Ingerlise kiggede lige i mine øjne
og sagde: ”Jeg tror det er dine tilstede-støvler. Han vælger
dem, fordi han ved at han har sin mors fulde opmærksomhed
og nærhed, når du ifører dig de støvler.
Du vælger dem jo aldrig, når du er på farten og
skal udstråle det smarte. Kun når du er offline-mor,
der har tid og lyst til at være sammen”. Og hun har jo ret!
Jeg vælger dem nu bevidst hver gang vi skal være ekstra
familiære – så ved han, at der ikke skal konkurreres
med andre faktorer. Så har han mor for sig selv. Det er støvler
med en værdi, der ikke kan købes – så er 150
kr. jo lige pludselig endnu billigere, ikke? (også selvom
det nogle gange kniber med at finde en jakke og et fikst tørklæde,
der kan harmonere til det helt rette outdoor-smartmor-look…).
The introverted human being
Written by chief editor Tom Jørgensen,
at the Danish Art paper called Kunstavisen, about the exhibition
“Do not disturb, don’t even think about it! “ by artist IngerliseVikne,
IV
Oktober 06
During the medieval ages there was a different,
firm attitude against being inwards, or introverted as it is called
in psychological circles. Melancholy was a sin on the same level
as Greed, prostitution and blasphemy, and was described in murals
as well as Albrecht Dürer’s famous etching from 1514
Ingerlise Vikne takes up this exact human flaw with
her series of fifteen paintings, titled: “Do Not Disturb (don’t
even think about it)”, which is a comment on what we today would
call; being oneself enough. Ingerlise Vikne is using the human
body to express the self-sufficiency that for some reason, seems
to be a tendency of today. There is nothing naturalistic about
Ingerlise Vikne’s human figures’ twisting and turning in expressional
and disproportional ways on the canvas. It has a touch of Gustav
Klimt and Egon Schiele, who is probably the artist’s greatest
sources of inspiration. The Figures’ loose-jointed and hectic
movements, combined with the almost claustrophobic room in which
are situated, point towards feelings such as loneliness, impotence
and existential anxiety. Feelings that contribute to further isolating
these lost human souls, who are not selfish because they enjoy
to be so, but simply because they can’t deal with demands of the
outside world, and are therefore stalled in their own little universe.
In other words, Ingerlise Vikne is dealing with
a deeply humanistic art. An art, and some paintings that seek
to touch us, engage us and hold a mirror in front of us, so we
become capable of dealing with the very problem. The dimensions
of the painting, the claustrophobic effects they have, and the
tender, almost frightening colours all have an almost physical
effect on us. It becomes painful to look at some of the paintings.
Something that is only enforced by the familiarity, either from
ourselves or from someone close to us, of living in a bubble.
As a comment on society, Ingerlise Vikne also deals out a refreshing
slap in the face on the armour of self-sufficiency, the mask of
inapproachability and the Oratorical effect of the Darwinist manner
of being oneself enough, which apparently is the watchword of
the decade.
With her paintings Ingerlise Vikne grants the human
body the renaissance it needed as an artistic motif. Not in a
nostalgic and recurrent manner, but by, with great empathy, questioning
relevant subjects of today.
The Danish art magazine ”Kunstavisen”, September
2006
“The human being is very essential in Ingerlise Vikne’s rather large
paintings. They are psychological paintings with focus on something
that is very typical for our time: to be yourself enough. It is
a very interesting domain of paintings, granting the observer something
to think about.”
The Danish Newspaper “Nordjyske”, October 2006
*****
Regarding the Exhibition “Do not disturb, don’t even think
about it”
“In most of the paintings only a single character appears. This
particular character appears to be rather inwards and isolated,
illustrated by the posture. The bodies are skinny and bony. An
additional character appears in few of the paintings, yet neither
of them seems to be enjoying the company –on the contrary!
It sounds quite sad, but observe the bold composition, the organically
formed lines, and the slightly dampened yet intense colours as
well as the ivory surface:
It makes the paintings attractive.”